Journalistik

 

Informationsbehovet idag verkar nästan omättligt. Trots att folk i allt mindre utsträckning läser dagstidningar, läser de mer text än någonsin. En genomsnittlig svensk lägger drygt sex timmar om dagen på olika medier idag och 40% av tiden som läsare — genom nätet, dagstidningar, böcker eller tidskrifter. Trots det skriver många skribenter sämre och slarvigare än förr, förmodligen på grund av att det skrivna ordet är en vardagsvara. Det innebär dock inte att det slarvigt skrivna är acceptabelt för en läsare — i alla fall inte om de söker efter trovärdiga och informativa källor till kunskap eller åsikter.

 

Du har kanske åsikter som det är viktigt att nå ut med, nya idéer som bör spridas effektivt, din organisation gör intressanta saker som folk borde veta om, du har något viktigt att förmedla. Jag kan hjälpa dig att göra det på ett professionellt sätt.

Nyhetsartiklar och reportage

Infonista kan producera nyhetsartiklar både för press och webben. Att skriva för webben är lite annorlunda än när man gör det i pappersform — ett snabbare medium gör på något sätt att läsaren förväntar sig mer komprimerade texter. Jag har även erfarenhet av att skriva för pappersformatet och kan producera artiklar om de mest skiftande ämnen — det kan röra sig om allt från dagspolitiska frågor till högt specialiserade nyheter för facktidskrifter. Jag har även erfarenhet av att skriva för engelskspråkig media.

Debatt

Debattartiklar är ett allt vanligare sätt att skaffa sig uppmärksamhet utan att behöva betala dyra annonskostnader. Infonista har långvarig erfarenhet av att spökskriva debattartiklar i de mest skiftande ämnen. Har man till exempel en rapport som ska ges ut kan man eventuellt förpacka dess slutsatser på ett mer kontroversiellt sätt, och på så sätt få det till en nyhet som intresserar media. "Pick a fight" eller lägg dig i en pågående debatt som behöver ett nytt perspektiv. En debattartikel i rätt forum kan vara ett bra sätt att nå ut till målgruppen med ditt budskap.

Pressmeddelande

Eftersom tidningsredaktioner får drivor med pressmeddelanden varje dag gäller det att veta hur man ska skriva för att få uppmärksamhet. För att uppnå resultat måste man veta vad journalister letar efter när de skummar igenom pressmeddelanden. Förpackar du ditt budskap som en nyhet, vänder du dig till rätt målgrupp, berättar du det viktigaste först, har du skrivit meddelandet så att det bara är att klippa och klistra, finns all information med, finns det relevanta kontaktuppgifter, och så vidare? Allt detta kan jag hjälpa dig med.

INFONISTA, Kinnekullev. 31, 167 43 Bromma, Tel: 070-635 94 01, e-post: mail@infonista.se Copyright © 2012 – All Rights Reserved